Sök:

Sökresultat:

2931 Uppsatser om Kemins Ćr 2011 - Sida 1 av 196

AnvĂ€ndbarheten av "Kemins År 2011" i kemiundervisningen pĂ„ gymnasiet - i relation till lĂ€roplanen (Gy 2011), Ă€mnesplanen i kemi och elevers intressen

Syftet med detta examensarbete var att analysera en del av det undervisningsmaterial som producerades i samband med Kemins År 2011 och empiriskt undersöka gymnasielĂ€rares syn pĂ„ materialets anvĂ€ndbarhet i gymnasieskolans kemiundervisning. Detta gjordes med hjĂ€lp av innehĂ„llsanalys, respektive en webbaserad enkĂ€t och uppföljande intervjuer. Min analys visar att materialet frĂ„n Kemins År 2011 stĂ€mmer vĂ€l överens med syftet med kemiĂ€mnet enligt Ă€mnesplanen i kemi för gymnasieskolan, och till stora delar med det centrala innehĂ„llet i kurserna Kemi 1 och Kemi 2. Det som kunde utvecklats mer var omrĂ„dena analytisk kemi samt reaktionshastighet och kemisk jĂ€mvikt. Materialet stĂ€mmer Ă€ven vĂ€l överens med elevers intressen, framförallt det som handlar om mĂ€nniskokroppen. Kemikalendern relaterar till elevers intressen om aktuell forskning, medan de populĂ€rvetenskapliga artiklarna relaterar till elevers intressen om rymden och kemiska risker. En majoritet av gymnasielĂ€rarna i studien Ă€r positiva till att anvĂ€nda materialet frĂ„n Kemins År 2011 i kemiundervisningen.

Elevers uppfattning om den fysiska miljön pÄ sin skola

Syftet med detta examensarbete var att analysera en del av det undervisningsmaterial som producerades i samband med Kemins År 2011 och empiriskt undersöka gymnasielĂ€rares syn pĂ„ materialets anvĂ€ndbarhet i gymnasieskolans kemiundervisning. Detta gjordes med hjĂ€lp av innehĂ„llsanalys, respektive en webbaserad enkĂ€t och uppföljande intervjuer. Min analys visar att materialet frĂ„n Kemins År 2011 stĂ€mmer vĂ€l överens med syftet med kemiĂ€mnet enligt Ă€mnesplanen i kemi för gymnasieskolan, och till stora delar med det centrala innehĂ„llet i kurserna Kemi 1 och Kemi 2. Det som kunde utvecklats mer var omrĂ„dena analytisk kemi samt reaktionshastighet och kemisk jĂ€mvikt. Materialet stĂ€mmer Ă€ven vĂ€l överens med elevers intressen, framförallt det som handlar om mĂ€nniskokroppen. Kemikalendern relaterar till elevers intressen om aktuell forskning, medan de populĂ€rvetenskapliga artiklarna relaterar till elevers intressen om rymden och kemiska risker. En majoritet av gymnasielĂ€rarna i studien Ă€r positiva till att anvĂ€nda materialet frĂ„n Kemins År 2011 i kemiundervisningen.

Kemi i förskolan : nÄgra pedagogers uppfattningar om kemi i förskolan

 Syftet med mitt examensarbete var att ta reda pÄ kemins roll i förskolan. Jag valde dÄ att genomföra undersökningen med hjÀlp av intervjuer med pedagoger i olika förskolor. HÀlften av de tillfrÄgade pedagogerna ansÄg att de arbetade med kemi i förskolan. Elva av tolv pedagoger ansÄg att kemi i förskolan gav fördelar. Det upptÀckande arbetssÀttet som uppstÄr ger barnen lust att undersöka och de vÄgar sig pÄ problemlösningar.

Har syftet att stÀrka konsumentskyddet uppnÄtts i och med införlivandet av FastighetsmÀklarlag (2011:666)? : 8, 11, 12, 14, 16, 18, 20 och 29 §§ FML

The purpose of this thesis is to investigate the new real estate brokerage Act and to see whether the main intent, to strengthen the consumer protection, has been fulfilled through the implementation of the 2011 Act. The real estate agent legislation is made to protect both the buyer and seller throughout the property transaction. Although the intent is to protect the consumer, it is not unusual that disputes arises. To avoid disputes concerning the property transaction, the 2011 legislation opens up for greater transparency in the mediation process. The protection for the consumer has been considerably stronger since the 2011 legislation was implemented.

Konstruktion av temperaturreglerad kalorimeterkammare

Att mÀta effektförluster hos switchad elektronik Àr mycket svÄrt med hjÀlp av elektriskmÀtutrustning, framför allt nÀr switchfrekvensen Àr hög. Sedan ett tiotal Är tillbaka har dockden kalorimetriska mÀtprincipen, som ursprungligen kommer frÄn kemins vÀrld, blivituppmÀrksammad i sÄdana sammanhang. En kalorimeter kan mÀta effektförlusten frÄn ettgodtyckligt objekt och Àr dÀrför passande vid mÀtning av switchförluster. Denna rapporthandlar om tillverkningen av kammaren till en kalorimeter som Àr konstruerad för mÀtobjekt ieffektklassen 50 till 100 W och som möjliggör effektmÀtningar med en noggrannhet somunderstiger 0,2 W. För att minimera effektförlusterna genom kalorimeterns kammarvÀggar,regleras temperaturen pÄ dessa.

Designförslag pÄ framdrivning i nytt hybridfordon

Att mÀta effektförluster hos switchad elektronik Àr mycket svÄrt med hjÀlp av elektriskmÀtutrustning, framför allt nÀr switchfrekvensen Àr hög. Sedan ett tiotal Är tillbaka har dockden kalorimetriska mÀtprincipen, som ursprungligen kommer frÄn kemins vÀrld, blivituppmÀrksammad i sÄdana sammanhang. En kalorimeter kan mÀta effektförlusten frÄn ettgodtyckligt objekt och Àr dÀrför passande vid mÀtning av switchförluster. Denna rapporthandlar om tillverkningen av kammaren till en kalorimeter som Àr konstruerad för mÀtobjekt ieffektklassen 50 till 100 W och som möjliggör effektmÀtningar med en noggrannhet somunderstiger 0,2 W. För att minimera effektförlusterna genom kalorimeterns kammarvÀggar,regleras temperaturen pÄ dessa.

GymnasielĂ€rare och Matematik 1 : ÅskĂ„dliggörande av gymnasielĂ€rares synpunkter pĂ„ förĂ€ndringarna i kursplanen för matematik 1 i Gy 2011

Syftet med undersökningen Àr att ÄskÄdliggöra hur gymnasielÀrare i matematik samtycker nÄgra utvalda förÀndringar i gymnasiereformen Gy 2011, frÀmst i förhÄllande till kursen Matematik 1.Vi har undersökt detta genom intervjuer med sex matematiklÀrare pÄ sex olika gymnasieskolor i Uppsala. Tanken med undersökningen Àr inte att svara pÄ frÄgan hur den svenska lÀrarkÄren tÀnker kring dessa förÀndringar, utan att fÄ fram en mÀngd olika Äsikter och tankar för att belysa hur det kan se ut. Detta hoppas vi kan fungera som ett avstamp inför framtida forskning. Det framkommer i studien att lÀrarnas Äsikter gÄr isÀr bÄde sinsemellan och mellan lÀrare och Skolverket och regeringen, men att man Àven samtycker pÄ flera punkter bland de förÀndringar som gjorts i Gy 2011..

En jÀmförelse av gymnasiets nya Àmnesplan i fysik med kursplan 2000

I vÄr uppsats har vi tittat nÀrmre pÄ styrdokumenten för Àmnet fysik i den svenska gymnasieskolan. Vi har jÀmfört innehÄll och formuleringar mellan Àmnesplan 2011 och kursplan 2000 för att lokalisera och analysera likheter och skillnader dem emellan. En nÀrlÀsning av bÄde styrdokumenten och didaktisk- och pedagogisk forskning gjorde denna jÀmförelse och analys möjlig. Vi som blivande pedagoger vill med detta arbete bidra med vÄr syn pÄ styrdokumenten för fysikÀmnet i gymnasieskolan. Genom vÄrt arbete kom vi fram till att vetenskapsteori (Nature of Science) och samhÀllsfrÄgor (Socio-Scientific Issues) har fÄtt en mer betydande roll Àn tidigare.

Laborationers inverkan pÄ  elevers intresse för kemi : En studie om laborationer i kemi kan bidra till elevernas intresse och förstÄelse för kemi

AbstractSyftet med den hÀr uppsatsen Àr, att ta reda pÄ vilken betydelse elevernas laborationer under grund skolan senare Är har, och om laborationer i kemi bidrar till utvecklingen av förstÄelsen av kemi. Vidare vill jag undersöka, om eleverna tycker att laborationerna Àr lÀrorika och förstÄr syftet med dem.Undersökningen utfördes som en kvantitativ enkÀtundersökning med tre klasser i Ärskurs nio i grundskolan. Grundskolan delar lokaler med gymnasieskolan, vilket bidrar till samordningsmöjligheter, samt att laborationssalar, och material Àr bra. Resultatet visar, att eleverna har likartade Äsikter om laborationernas betydelse för förstÄelsen av kemi. Undersökningen visar ocksÄ, att eleverna tycker om laborationerna och tycker att de Àr lÀrorika, samt att laborationerna bidrar till förstÄelsen av kemins teori.

Sammanfattningar av projektarbeten. FöretagslÀkarkursen VÀst 2010/2011

I denna rapport presenteras sammanfattningar frÄn de projektarbeten som genomförts inom ramen för uppdragsutbildningen FöretagslÀkarkursen VÀst 2010/2011, vid Sahlgrenska akademin.

Utrikespolitiskt beslutsfattande : En studie om hur en militÀr intervention kunde godkÀnnas av FN

This study in political science examines the UN adopted resolution 1970 (2011) andresolution 1973 (2011) on the basis of foreign policy decision-making. The study aims toexplain how the UN principle of Responsibility to Protect came to be legitimized for the firsttime by the UN Security Council in the Libya conflict in 2011. By a poliheuristic perspectivethe study attempt to explain Russia and China?s acting in the voting of resolution 1970 andresolution 1973. The background to the conflict in Libya 2011 is presented in the study aswell as the Security Council?s actions during the conflict, from the beginning of the conflictuntil the adoption of resolution 1973.

Stora idéer för undervisning av organisk kemi

Elever i gymnasieskolan visar svÄrigheter att skapa sig Àkta förstÄelse för Àmnet kemi. Detta kan bero pÄ en omfattande mÀngd material men ocksÄ att kemiÀmnet traditionellt Àr uppdelat i separata kategorier. Elever uppvisar inte förmÄga att se helheten och kopplingen mellan dessa delar. Arbetet diskuterar möjligheten för ÀmneslÀraren att utgÄ frÄn sÄ kallade ?stora idéer? och sedan avancera innehÄllet enligt en bestÀmd ordning. Detta kan vara ett sÀtt att skapa helhetsbild, bÀttre överblick och dÀrigenom djupare förstÄelse av kemin som Àmne. Genom lÀrarintervjuer undersöks olika lÀrares syn pÄ organisk kemi i undervisningen och om specifika moment finns inom kursen kemi 1 dÀr fler exempel pÄ den organiska kemins grunder kan introduceras för gymnasieelever. Stora idéer som sammanfattar gymnasiekemins grundkurs (kemi1) samt organisk kemi (del av kemi 2) presenteras i arbetet.

FrÄn Tahrirtorget till ett(o)demokratiskt Egypten? : -Demokratins förutsÀttningar och utmaningar i Egypten, efter den arabiska vÄren 2011

The aim of this bachelor thesis is to through a theoretical analyze, investigate the conditions and the challenges for a consolidated democracy in Egypt from 1952 until after the revolution of 2011. The central question in this thesis is what opportunities and challenges are there for the democratic consolidation in Egypt, with respect to civic, political and economic conditions. How have the conditions developed between 1952 and 2011? How has the transition government/military government handled the central problems in the transitions phase after 2011? The theory used in this analysis is Linz and Stepans famous five arenas (the political society, the economic society, the civil society, the bureaucracy and the state of rule, whit focus on the three first). Through a qualitative case study we have analyzed the conditions in Egypt from 1952 to after the revolution 2011.The empirical material shows that the arenas in Egypt are both historically and current very weak, and they are not supporting democratic consolidation as they are challenged by several enormous problems.

Digital kompetens och Gy 2011 : -En kritisk diskursanalys

Genom en kritisk diskursanalys söker jag svaret pÄ vilka diskurser som finns i mitt urval av dokument. Med sociokulturellt perspektiv som teoretisk grund vÀljer jag att titta pÄ kunskap och lÀrande. UtgÄngspunkt för analysen Àr EuroparÄdets rekommendationer inom programmet Utbildning 2010, dÀr ett underlag gavs i form av Ätta nyckelkompetenser för livslÄngt lÀrande (EU 2006a). Jag tittar pÄ digital kompetens, som Àr en av nyckelkompetenserna som varje europeisk medborgare ska utveckla. Jag analyserar ocksÄ dokument som finns med i processen för den reformerade svenska gymnasieskolan Gy 2011.

Anpassning av forskningsprojekt för undervisning och projektarbete pÄ gymnasieskolan

I detta arbete presenteras forskningsanknutna projektarbeten för gymnasieskolan dÀr bananflugan anvÀnds som forskningsredskap. Projekten har designats för att kunna integreras i gymnasieundervisningen och/eller utgöra kvalitativa gymnasiearbeten i den nya gymnasieskolan, Gy2011. Ett flertal arbeten har utförts av elever pÄ olika gymnasieskolor i Linköping med omnejd och projekten har analyserats med avseende pÄ i vilken utstrÀckning de: a) möjliggör för eleverna att, efter genomfört arbete, uppfylla examensmÄlen för naturvetenskapsprogrammet, b) kan stÀrka elevernas kunskaper i naturvetenskap samt c) kan bidra till att eleverna Àr vÀl förberedda för högskolestudier. För att ta reda pÄ detta har olika moment i projektarbetena samt de erfarenheter och kunskaper eleverna erhÄllit under deras projektarbeten analyserats i relation till kursplanerna för kemi, biologi och naturvetenskaplig specialisering samt till de examensmÄl som beskrivs av skolverket för naturvetenskapsprogrammet. Sammanfattningsvis visar min analys att de forskningsanknutna projektarbeten som presenteras i detta arbete har stor potential att utgöra vÀl fungerade gymnasiearbeten och kan tillföra eleverna nya kunskaper, som stÀcker sig över bÄde kemins och biologins vetenskaper, samt rusta dem för högskolestudier..

1 NĂ€sta sida ->